luni, 15 octombrie 2007

SOCIETATEA INFORMAŢIONALĂ

Reperele evolutiei umane



•5 milioane de ani de evolutie umana


00:00:00

1 milion de Homo Sapiens
20:00 - scrisul
20:40 – hieroglifele
21:28 - alfabetul
22:06 – Homer
22:38-23:01 – Imperiul Roman
23:38 – Gutenberg
23:52 – presa tipografica pe aburi
23:53 – telegraful
23:54 – telefonul
23:55 – filmul cu sunet
23:56 – televiziunea in culori
Societatea Informationala- 23:59:56

• Primul satelit artificial al Pamantului
• Comunicatii
• Computere

O noua societate?
Existenta umana cunoaste faze distincte de dezvoltare - de la precivilizatie … la Revolutia Agriculturala si … Industriala … la Era Informationala.








Caracteristici SI:


POLITIC: SI este democratica

ADMINISTRATIV: ofera posibilitati de dezvoltare pentru afaceri si administratie publica
SOCIAL: ofera acces facil la educatie prin dezvoltarea infrastructurii informationale si de comunicatii
ECONOMIC: determina cresterea potentialului de afaceri si a productivitatii muncii
JURIDIC: modifica natura muncii, creand conditii pentru desfasurarea activitatilor specifice erei informationale
INDIVIDUAL: permite valorificarea inteligentei cu investitii mici
CULTURAL: este o societate bazata pe cunoastere, asigurand consacrarea valorilor umane (traditie, religie etc.)


e-Romania

Tineretul în era digitala
Acces mai ieftin la Internet
Dezvoltarea comertului electronic
Internetul în universitati si cercetare
Implicarea online a persoanelor cu handicap
Asistenta medicala online
Guvernare online

Un comentariu:

oana spunea...

Limbajul culorilor

Oamenii difera între ei si acesta este un lucru evident. Ei au constiinta acestor deosebiri, mai ales când se au în vedere criteriile socio culturale. Exista tipuri de mentalitati si conduite diferite, de relevanta a legaturilor afective cu semenii. Transparente sunt astfel de diferente când e vorba de cultura africana, asiatica, euramericana si, în cadrul lor, de etnii.


Principalele modalitati si mecanisme ce intervin în abordarea cognitiva a celorlalti sunt: comunicarea verbala, comunicarea paralingvistica, limbajul non verbal, atribuirea, combinarea si sinteza informatiilor. Cultura si mediul social au o influenta mare asupra comportamentului uman. Relatiile umane, pentru o mai mare conectivitate, necesita un cod comun sau o limba comuna, o mostenire, o istorie comuna sau norme, cunostinte, atitudini, valori, credinte, modele de perceptie care sunt acceptate de grup si acest lucru se vede în exprimarea verbala si non verbala.


În acord cu specificitatea culturala, functioneaza reguli deosebite, uneori contrastante, în legatura cu unde si cum emotiile ar trebui sa fie exprimate. Asemenea norme sunt numite în literatura de specialitate ( Ekman, 1971) reguli de expunere (display rules). În mai multe culturi este total nepoliticos sa te bucuri când ai învins un oponent. Dar regulile de expunere se aplica si în interiorul unei culturi, ele fiind învatate de mic copil. De exemplu sa nu razi de cei infirmi sau de anumite gafe. Totusi, se considera ca respectivele reguli au un caracter represiv, inhibator, si ca tendinta fiintelor umane de pe toata planeta este sa-si exprime spontan si similar trairile prin intermediul miscarilor faciale. Comunicarea non-verbala este din aceasta cauza mai greu de controlat decât cea verbala.


Oamenii din diferite culturi au orientari diferite catre individualism , autoritate, nesiguranta, feminitate. S-au facut cercetari pornindu-se de la distinctia: cultura individuala - centrata pe calitatile si performantele individuale, adica cultura occidentala si cultura de tip colectivist, unde individul este estompat în favoarea grupului (cultura asiatica, hispanica, sud-europeana si la majoritatea populatiilor simple, iliterate). Pe aceasta linie cercetari mai aprofundate s-au facut comparînd conceptia de sine în cultura japoneza si cea americana, considerându-se reprezentative pentru diferenta Est (cuvânt cheie: colectivism) si Vest (cuvânt cheie: individualism) . Asemenea studiu s-a întreprins prin colaborarea unui specialist american cu unul de origine japoneza (Markus si Kit Ayama- 1991).


În America- independenta si capacitatea de a te descurca singur sunt privite ca valori centrale în procesul de socializare. Esti învatat de mic sa fii competitiv, sa lupti pentru reusita, sa fii în stare sa te autodepasesti continuu si sa depasesti orice obstacol prin fortele proprii.
Cultura japoneza – sinele apare ca interdependent , oamenii vazându-se pe sine ca integrati profund micromediului social în care activeaza, puternic angajati în relatiile cu ceilalti si conducându-se dupa principiul ca ei trebuie sa se comporte potrivit gândurilor, sentimentelor si actiunilor celorlalti cu care sunt în relatie. Gelozia, frustrarea, nu mai sunt valabile atunci cand se obtine un succes remarcabil pentru culturile interdependente.


Practica cotidiana si numeroase cercetari experimentale arata deosebiri marcante individuale în abilitatile de a deduce stari sufletesti din expresiile faciale. Dincolo de varietatea individuala s-au constatat diferente semnificative dupa criterii sociodemografice. Dar mai pregnanta apare deosebirea de gender: femeile au mai pronuntate abilitati în descifrarea starilor sufletesti pornind de la expresiile faciale ( a limbajului non-verbal în general).